شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج
شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج

جاده کرج - چالوس نگینی بر تارک زیبای طبیعت


جنگلهای انبوه، باغهای پرمیوه ، رودخانه های شیرین، آبشارهای مواج ، چشمه های درمانی، آب و هوای مطلوب و دلپذیر، تپه های باستانی، غارهای زیبا و شگفت انگیز، کوههای سربه فلک کشیده ، دریاچه درخشان و سرسبزی بکر جاده، محور کرج-چالوس را به چهارمین جاده زیبای جهان بدل کرده است .
جاده ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری رخشان بر تارک زیبایی های طبیعت می درخشد و پل ارتباطی میان شمال و غرب کشور است.
جاده ای که همچون اژدهایی در دل سلسله جبال البرز خفته و پیچ و خمهای آن در دل کوه پیش رفته تا یکی از زیباترین جاده های کوهستانی جهان در سرزمین ایران،سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند.

جاده کرج- چالوس در هر فصل به رنگی در می آید و گاه تضاد رنگها همزمان با هم منظره های باشکوه، منحصربه فرد و چشم نوازی پدید می آورد.
در سال 1312 خورشیدی از جاده کرج-چالوس بهره برداری شد تا مسیر تهران به آبهای درخشان و جلگه های کناره دریای خزر را هموار و کوتاه سازد.
از این زمان به بعد بود که انواع گردشگاهها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت که از مهمترین آنها می توان به سد کرج در سال 1340 اشاره کرد که ساخت این اماکن موجب شد این جاده در اندک زمانی به تفریحگاه توریست ها تبدیل شود.
مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصربه فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی، قره قروت ، سیر ترشی ، عسل کوهستان، مربای عسل ، عسل رس بسته ، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی ، کره محلی، پنیر گوسفندی ، انواع شیره انگور ، سبزیجات کوهی مانند والک، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.
گاهی رستورانها و فروشگاههای حاشیه این جاده خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و به طور مثال آش هایی که در کنار تونل کندوان فروخته می شود معمولا مملو از خریداران است.
حلوای شیری، بستنی و ماست موسیر این جاده نیز بسیار خوش طعم و پرطرفدار است.
فعالیت دهها رستوران و رستوران باغ در جاده کرج-چالوس در کنار فعالیت موزه عجایب هفت گانه جهان در کیلومتر ١۴ این جاده می تواند خاطره ای دل انگیز از سفر در این جاده را رقم بزند.
پس از این تونل است که این جاده پس از طی 79 کیلومتر از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر سلسله جبال البرز به سوی دریا سرازیر می شود.
ساخت این تونل خود داستان جذابی دارد و گاه افسانه هایی در میان مردم محلی درباره آن گفته شده است.
علیرضا دهقان مهرجردی ، مسوول حفظ و احیای اداره پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درباره این تونل می گوید: به نقل از گفته های شفاهی از قدیمی ها، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج زاری که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می کنند و گفته می شود به ازای هرکلنگ پول داده می شود.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت 1884 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری می رسد.
با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می شد.
مهرجردی افزود: جاده کرج - چالوس در دامنه سلسله جبال البرز هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ طبیعی و منابع آبی بسیار ارزشمند و غنی است.
این کارشناس تاریخی می گوید: تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج- چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو ، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می داده اما به گونه ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
مهرجردی افزود: این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره پهلوی ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز لقب چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درصدد است تا این جاده را در فهرست آثار ملی ثبت کند.
این کارشناس میراث فرهنگی درباره آثار تاریخی این جاده نیز گفت:دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و وجود پناهگاههای مطمئن همیشه محل استقرار و سکونتگاه موقت و دایم اقوام و گروههای مختلف بوده است.
مهرجردی اضافه کرد: طبق اسناد و منابع تاریخی، آثاری باستانی با معماری های جالب توجه و همچنین تپه های باستانی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج- چالوس قرار گرفته که از جمله آن می توان به بقایای قلعه ها و دژهای استواری مثل شاه دژ ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.
این جاده دارای رودخانه های شیرین و متعددی همچون رودخانه های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.
رودخانه پرآب شیرین کرج از ایام باستان دارای آب فراوانی بوده که آبهای مناطق شهریار ، ساوه ، کرج و بخشهایی از تهران را تامین می کرده و مسیر آن تا قم هم ادامه داشته اما اکنون این رودخانه به خاطر اتصال لوله های آب تهران حتی به زور به خود شهر کرج هم می رسد و جای تاسف است که کرج که خود صاحب این رودخانه است سهم ناچیزی از آب آن دارد.
این رودخانه هم آب زمینهای کشاورزی و هم آب شرب مردم را تامین می کرده و اکنون نیز تامین کننده بخش اعظم آب تهران است.
مکانهای دیگری در کنار جاده کرج- چالوس مانند مکانهای ورزشی از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز مصوب شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری محور کرج-چالوس است که محدوده آن نیز از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول 75 کیلومتر را در برمی گیرد.
مهرجردی از چشمه های آب درمانی به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این جاده نام برد و گفت: چشمه وله در در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله ، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه های درمانی جاده کرج-چالوس به شمار می رود.
خواص درمانی چشمه وله تایید شده است و آب این چشمه از گروه آبهای بی کربنات کلسیک گوگردی سرد است که برای بیماریهای جلدی (پوستی) ، مجاری تنفسی و رماتیسم بسیار مفید است.
مهرجردی از آبشار خور و چشم انداز زیبا و طبیعی و آب و هوای روستای ارنگه که یکی مناطق ییلاقی با باغهای فراوان جاده کرج- چالوس است و سه امامزاده جعفر ، ابراهیم و سلیمان در این روستا واقع شده در کنار سد کرج و غاریخ مراد از دیگر جاذبه های گردشگری این جاده نام برد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد