شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج
شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج

دندان ترک‌ ‌خورده

 
 
 
وقتی در حال گاز زدن میوه یا آجیل‌ و.. ‌هستید، ناگهان احساس درد تیزی به شما دست می‌دهد که خیلی سریع هم از بین می‌رود و خوب می‌شود و به همین دلیل شما آن را فراموش می‌کنید. اگر چنین تجربه‌ای داشته‌اید، احتمالا یکی از دندان‌های شما ترک خورده است.
● چرا دندان ترک می‌خورد؟
▪ علل متفاوتی برای ترک خوردن دندان وجود دارد:
جویدن اشیا یا مواد خوراکی سختی مثل آجیل، یخ یا آب‌ ‌نبات.
ـ تصادف و ضربات وارد شده به صورت.
ـ پخش شدن و توزیع نامناسب فشار جویدن روی دندان‌ها به علت اختلالات فک و صورت.
ـ فشار و ضربه به دندان‌ها .
ـ مواجهه مینای دندان با حرارت بیش از حد بالا یا پایین ( خوردن غذاهای داغ یا نوشیدن‌ ‌‌آب‌یخ.)
ـ شکننده شدن دندان‌ها به‌دنبال انجام برخی اقدامات دندانپزشکی مثل روت‌کانال.
● به آقا یا خانم دکتر چه باید گفت؟
بسیار سخت و حتی گاه برایتان غیرممکن است به پزشک خود بفهمانید کدام دندان شما درد می‌کند. گاهی حتی نمی‌توان مشخص کرد منشا درد دندان‌های بالایی است یا پایینی. این ترک‌ها معمولا به‌صورت یک خط بسیار ظریف و باریک مویی شکل هستند و به‌طور عمودی طول دندان را طی می‌کنند. گاهی هم آنقدر ظریف هستند که با چشم عادی دیده نمی‌شوند و حتی عکس‌های رادیوگرافی هم قادر به تشخیص آنها نیست.
به هر حال می‌توانید به دندانپزشک خود کمک کنید. اگر به وی بگویید کدام دندان‌درد می‌کند که بسیار عالی است و اگر حداقل مشخص کنید چه زمانی و حوالی کدام منطقه از دهانتان درد دارید، باز هم وی را در تشخیص دندان ترک خورده یاری خواهید داد. حتما به پزشکتان بگویید در صورت مواجهه با گرما، سرما یا مصرف غذاهای شیرین، شور یا چسبناک، حدودا کدام منطقه از دندان‌های شما درد می‌گیرد.
● چرا ترک‌های دندان درد می‌گیرند؟
فشاری که هنگام جویدن یا گاز زدن به دندان وارد می‌آید، باعث باز شدن لبه‌های ترک از همدیگر خواهد شد. وقتی دهانتان را باز می‌کنید و عمل جویدن یا گاز زدن متوقف می‌شود، فشاری که موجب باز شدن لبه‌های ترک از یکدیگر شده بود، از بین می‌رود و دو طرف ترک به یکدیگر برخورد می‌کنند و همین برخورد موجب احساس درد تیزی خواهد شد.
حتی در مواردی که ترک دندان بسیار کوچک و میکروسکوپی است، باز شدن ترک ممکن است به تحریک عصب دندان منجر شود. عصب دندان بافت نرم حاوی اعصاب و عروق خونی دندان است. اگر ترک دندان منجر به تحریک عصب شود، ممکن است دندان نسبت به درد حساس شود. این حساسیت به صورت احساس درد در مواجهه با گرما یا سرمای بیش از معمول است. اگر بیماری و تخریب عصب به دنبال ترک خوردن دندان ایجاد شود، ممکن است برای باقی نگه داشتن دندان، انجام درمان روت‌کانال (برداشتن اعصاب و عروق تغذیه کننده دندان) ضرورت پیدا کند.
● درمان
نحوه درمان بسته به محل و اندازه ترک بسیار متفاوت است و می‌تواند از ترمیم‌های بسیار ساده تا روت‌کانال متغیر باشد. دندانی که به شدت ترک خورده، حتی گاهی باید کشیده شود. این موضوع را که برای درمان شما کدام روش مناسب‌تر است، دندانپزشک شما بهتر از هر کس دیگری تعیین می‌کند. پس این کار را به وی محول کنید.
به هر حال ترک‌های بسیار ریز و ظریف شایع بوده، به کرات در دندان‌ها مشاهده می‌شوند. پیگیری وضعیت این دندان‌ها بسیار مهم است و حتما ‌باید در فواصل منظم به دندانپزشک مراجعه کرد و وضعیت آنها را مورد بررسی و پیگیری قرار داد. این پیگیری و کنترل منظم موجب می‌شود که دندانپزشک در صورت بروز هرگونه مشکلی در دندان مزبور، آن را به سرعت و در مراحل اولیه تشخیص دهد و با مناسب‌ترین درمان ممکن، از پیشرفت آن جلوگیری کند.
نظرات 1 + ارسال نظر
شرکت نرم افزاری Big Robo سه‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:39 ب.ظ http://blog.bigrobo.com/

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
و یا با شماره تلفن 77510844 (021 ) تماس بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد