شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج
شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج

نخستین نشریه رایگان، مترو Metro

نخستین نشریه رایگان، مترو Metro نام داشت که در سال ‌٩٥ در سوئد توسط گروه عصر مدرن( Modern Times Group( MTG منتشر شد.

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نویسنده وبلاگ "رسانه نگاری و مدیریت رسانه" به نشانی http://www.mediamanagement.ir/ نوشته است: حوزه تخصصی این گروه ارتباطات راه دور بود و تا آن زمان روزنامه‌ای در این کشور منتشر نکرده بود. این گروه در سال ‌٢٠٠٢ نشریه مترو را به شرکت مترو بین‌الملل که در لوکزامبورگ پایه‌ریزی شده بود فروخت.

بعد از مترو، استکهلم در سال ‌٢٠٠٢ این شرکت‌٢٣ ویرایش از مترو بین الملل در ‌١٥ کشور منتشر کرد و اعلام نمود که ‌١٠ ملیون خواننده دارد و ‌٥٠ درصد نشریات رایگان جهان را مدیریت می‌کند. آخرین ویرایش های مترو بین الملل در سال ‌٢٠٠٢در فرانسه و کره جنوبی منتشر شدند، اما چاپ مترو سئول (کره جنوبی) متعلق به شرکت مترو بین الملل نبود، اما فرمت بین‌المللی این نشریات راحفظ کرد.

در کانادا هم مترو بین الملل کاملا متعلق به این شرکت نبود و شرکتهای محلی در سهام این نشریه سهیم بودند. اما فرمت و لوگو همان شکل جهانی بود.در همه شهرهای بزرگ جهان نشریه رایگان مترو با لوگوی مترو بین الملل منتشر نمی شوند و ناشر آنها شرکتهای محلی هستند، مثل روسیه و بلژیک.

مترو بین‌الملل بزرگترین نشریه رایگان جهان است که رکورد سریعترین رشد را هم داشته است. آگهی های این نشریه از زمان آغاز به کارش در سال ‌٩٥به طور متوسط ‌٤١ درصد رشد داشته است. تیراژ مترو بین الملل به طور متوسط در سال ‌٤٣ درصد رشد داشته است. ‌٢٣ ملیون نفر نشریات مترو را می خوانند. ‌٧٤ درصد خوانندگان زیر ‌٤٩ سال هستند. از هر ده نفر چهار نفرشان بین ‌١٨ تا ‌٣٥ سال دارند.این شرکت در هفته ‌٧. ‌٨ میلیون نسخه از بیش از ‌٧٠ ویرایش نشریه مترو را در ‌٢٣ کشور و در بیش از صد شهر دنیا به ‌١٩ زبان توزیع می کند. ‌٢٤ هزار ‌١٤٩ جعبه برای دردسترس بودن نشریه در دنیا وجود دارد و ‌٣ هزار و ‌١٤٩ نفر این نشریه را توزیع دستی می کنند.

‌١١ سال از انتشار نخستین نشریه رایگان در جهان می گذرد و این نشریات کارنامه اقتصادی قابل توجهی از خود ارائه داده اند. در سالهای اخیر رسانه های آن لاین و روزنامه های رایگان تم های اصلی مباحث صنعت رسانه در کشورهای پیشرفته بوده اند.

بی تردید بسیاری از مباحث روز مربوط به مدیریت صنعت روزنامه در کشورهای پیشرفته، مساله روز جامعه ما به نظر نرسد، اما بی تردید این مباحث دغدغه سالهای پیش روی صنعت رسانه کشورمان خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه تحقیقات قابل توجهی در خصوص اقتصاد رسانه های رایگان و نقش آنها در شرکت‌های رسانه‌یی در کشورهای در حال توسعه کار نشده است. بی‌تردید با نشریات رایگان مخاطب جدیدی تولید می شود و شرکت نسبت دیگری با عوامل برون سازمانی و درون سازمانی پیدا می‌کند و حوزه های تحقیقات مریریت رسانه گسترده‌یی گشوده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد