شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج
شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج , استان البرز , اقتصاد کرج , مشاهیر کرج , جاذبه های کرج , کشاورزی , تفرجگاه ها,معرفی کامل کرج

فردیس به طرح محدودیت های کرونایی پیوست

کرج - ایرنا - فرماندار فردیس استان البرز با اشاره به قرار گرفتن فردیس در وضعیت هشدار ،اعلام کرد که از امروز به مدت یک هفته، محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان ۶۰۰ هزار نفری اعمال می‌شود.

ابوالفضل اینانلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا  گفت : به علت برداشته شدن برخی محدودیت ها، کاهش اقدامات پیشگیرانه، حضور گسترده مردم در اجتماعات و تجمع ها و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ، شهرستان فردیس در وضعیت هشدار قرار گرفته است .

وی افزود : طبق دستورالعمل ابلاغی، از امروز به مدت یک هفته، محدودیت هایی در فردیس اعمال می شود و تداوم آن نیز بستگی به وضعیت کرونا در این شهرستان دارد.

فرماندار فردیس گفت:  استفاده از ماسک در همه ادارات شهرستان، الزامی بوده و همه پرسنل و کارمندان باید از ماسک استفاده کنند ، عدم رعایت آن، به منزله غیبت است و ارائه خدمات به ارباب رجوع نیز منوط به زدن ماسک می باشد.

 اینانلو اضافه کرد: تعطیلی دانشگاهها، مدارس، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی حرفه ای، زبانسراها، آموزشگاه ها، کتابخانه های عمومی، استخرهای سرپوشیده، مراکز تئاتر، موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و همایش و باشگاه‌های ورزشی، کافه‌ها و قهوه خانه‌ها، شهربازی‌ها و باشگاه‌های بدنسازی از جمله محدودیت هایی است که در طول هفته جاری در شهرستان اعمال خواهد شد.

فرماندار فردیس خاطر نشان کرد : در وضعیت فعلی شهرستان توجه جدی محدودیت ها به صنوف پر خطر ، ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع و سرپوشیده است .

وی با بیان اینکه خبرنگاران و فعالان فضای مجازی همواره در روزهای سخت حامی ما بودند، افزود: در این شرایط نیز، درخواست ما این است که در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم مراجعه به ادارات در صورت عدم ضرورت فرهنگ سازی کنند.

شهرستان کرج نیز از امروز محدودیت کرونایی برای برخی مشاغل و اصناف اعلام کرد.

شهرستان فردیس در جنوب کلانشهر کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

البرز ۳۵ پروژه آموزشی درحال ساخت دارد

کرج- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس البرز اعلام کرد که ۳۵ پروژه آموزشی درقالب خیرساز- مشارکتی با هدف کاهش مشکلات آموزشی دراین استان در دست اجرا است.

محمد دلاوریان روزسه شنبه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: خیرین نیک اندیش برای ساخت این پروژه ها تاکنون حدود ۷۸۰ میلیارد ریال تعهد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه البرزپایین ترین سرانه آموزشی کشوررا دارد، خاطرنشان کرد: با وجود  افزایش ۷ برابری اعتبارات از سال ۹۷ تاکنون اما این استان به دلیل مهاجرت پذیری بالا همچنان با فقرآموزشی مواجه است.

دلاوریان  بیان داشت: استان البرز ازنظرفضای آموزشی درجایگاه آخرسرانه فضای آموزشی قرار دارد زیرا سرانه فضای آموزشی استان البرز ۳.۸متر مربع به ازای هردانش آموزاست درحالی که سرانه متوسط کشور ۵.۲۱ می باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مدارس البرز درطول ۲۲ سال گذشته توسط خیرین نیک اندیش ساخته شده است، دولت تدبیرو امید نسبت به تامین وافزایش اعتبارات دولتی دربخش پروژه های آموزشی نگاه ویژه ای داشته است.

اکنون ۵۰ پروژه آموزشی با اعتبار دولتی و ۳۵ پروژه خیرساز - مشارکتی دراستان البرزدر حال اجرا است.

دلاوریان اضافه کرد: درسال تحصیلی جدید۱۸۰ کلاس درس درقالب ۲۰ پروژه آموزشی خیری – مشارکتی تکمیل و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

وی افزایش رشد جمعیت دانش آموزی را درهرسال تحصیلی بیش از ۱۲ هزارنفرذکرکرد و یادآورشد: درهرسال تحصیلی البرزبه ۴۰۰ کلاس درس جدید نیازدارد.

وی ادامه داد: ایجاد بسترآموزشی مناسب برای دانش آموزان دراستان البرزنیازبه مشارکت همه مردم با هرتوان مالی درطرح آجربه آجردارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس البرزعنوان کرد: با توجه به کمبودشدید فضای آموزشی و فرسودگی ۳۵ درصدی مدارس این استان به مشارکت بالای خیرین کشوری و افزایش سطح اعتبارات دولتی نیازداریم.

دلاوریان تاکید کرد: میزان مشارکت درساخت و تکمیل پروژه های آموزشی دراستانی همانند البرزکه دانش آموزانش ازکمبود فضای آموزشی رنج می برند باید بالا برود تامیانگین تراکم دانش آموزی درکلاس های درس درآن کاهش یابد.

استان البرز۵۰۰ هزاردانش آموزدارد.

دستگاه های اجرایی البرزبه آموزش و پرورش کمک کنند

کرج- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش البرزاعلام کرد: به منظورایجاد زیرساخت های آموزشی ، تربیتی و مهارتی برای دانش آموزان علاوه برهمدلی همیشگی خیرین نیک اندیش نیازبه کمک دستگاه های اجرایی این استان داریم .

سالار قاسمی روز سه شنبه به خبرنگارایرنا  گفت : با  اینکه به منظورغنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ۶۰۰ پایگاه تابستانه مجازی دراین استان فعال شده اما بیشتر دستگاه های اجرایی همانند سال های گذشته امکانات و کمک مالی به این امر اختصاص قرارنداده اند که امیدواریم بتوانیم از مشارکت بیشتر آنها بهره ببریم.

وی بیان داشت: آموزش رسمی با رویکرد مهارتی و تربیتی به نقطه مطلوب می رسد لذا فعالیت های تابستانی درراستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با رویکرد تربیتی و مهارتی از اهمیت بالایی برخورداراست.

وی تصریح کرد: یک دانش آموز از مقطع تحصیلی  ابتدایی تا اخذ دیپلم  حدود سه  تا چهار سال از عمر خود را درفراغت به سر می برد به همین دلیل باید به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان اهمیت  داد.

قاسمی  با اشاره به اینکه برنامه ریزی صحیح اوقات فراغت منجر به مسوولیت پذیری، سلامت روانی و شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان می شود، اضافه کرد: تابستان امسال باید شاهد جهاد پرورشی و تربیتی دراوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی باشیم.

وی یادآورشد: تاکنون با کمیسیون اوقات فراغت در استان، صداو سیما ،سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، کانون پرورش فکری و تشکل های مردم نهاد نشست داشته ایم و برای اوقات فراغت و فعالیت های تابستانی برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: معلمان درایام تعطیلی مدارس پس از شیوع ویروس کرونا جهاد آموزشی داشتند لذا انتظارمی رود درپایگاه های مجازی تابستانه غنی سازی اوقات فراغت نیز مشارکت بالایی را به ثبت برسانند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه این پایگاه ها بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان " شاد " حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی فعالیت خود را آغازکرده اند، افزود: فعالیت‌ پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزی با رویکرد مجازی - مهارتی و با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت درحال اجراست.

وی تاکید کرد: فعالیت های تابستانی درپنج محور مهارت‌های ارتباطی- معرفتی، بصیرتی، فرهنگی-هنری- علمی، اقتصادی-اشتغال زایی و ورزش- سلامت سازماندهی شده است.

استان البرز۵۰۰ هزاردانش آموز و ۲۶ هزارفرهنگی دارد.

بیش از ۲۷۲۲ تن تخم‌مرغ از البرز به کشورهای همسایه صادر شد

کرج - ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت که بانظارت دامپزشکی بیش از ۲۷۲۲ تن تخم مرغ خوراکی در سه ماهه اول سالجاری به کشورهای همسایه به خصوص کشور عراق صادر شده است.

دکتر علیرضا جمالی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین در این مدت ۲ هزار قطعه آبزیان زینتی، پنج هزار کیلوگرم بره موم زنبور عسل، ۱۱۲ هزار کیلوگرم پای و پنجه مرغ، ۳۴۱ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی نیز از این استان به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی صادرات ۲۰ کیلوگرم خاویار، ۳۶ هزار و ۶۷۱ کیلوگرم عسل و ۶۳ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی منجمد را از دیگر محصولات صادر شده در حوزه دامی اعلام کرد.

کار نظارت بر صادرات و واردات محصولات در حوزه دامی بر عهده اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی می باشد.

واکسیناسیون ۱۲۰ هزار قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل

وی در به فعالیت های اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل این اداره کل نیز اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل انجام شد.

جمالی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۱۳۷ هزار و ۲۵۰ دز واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما تامین شد به طوریکه این استان موفق به کسب رتبه اول کشور را از طرف سازمان دامپزشکی از نظر دفت و میزان پوشش روستاهای استان کسب کرد.

وی افزود: همچنین نظارت بر تخلیه و رهاسازی تخم چشم زده ماهی و صدور مجوز ورود ۱.۵ میلیون قطعه تخم چشم زده به مزارع پرورش ماهیان سردابی استان از دیگر اقدامات نظارتی در این مدت بوده است.

البرز روی خط توسعه ریلی و اقتصادی

کرج - ایرنا - تجربه و تاریخ نشان داده است که رشد و توسعه اقتصادی، نتیجه حتمی و قطعی عبور ریل و گسترش خطوط راه آهن در هر منطقه و دیاری است، بنابراین ۲ خطه شدن راه آهن کرج - قزوین نیز از این قاعده پیروی می کند و باید آن را گامی بلند در جهت رشد اقتصادی البرز توصیف کرد.

البته استان قزوین در همسایگی البرز نیز در مزیت ها و روند رشد اقتصادی ناشی از این طرح ملی سهیم است، لیکن جغرافیا و وجود کانون های جمعیتی در مسیر این خط ریلی در البرز، سهم این استان را آنهم در سال جهش اقتصادی مضاعف کرده است.

کمتر از شش ماه پیش بود که طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد در البرز به بهره برداری رسید، حال اگر بهره مندی سه شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان واقع در غرب این استان از مزیت های ارزشمند و تاثیرگذار خطوط ریلی را در نظر بگیریم، نقش چشمگیر و موثر دو خطه شدن راه آهن کرج - قزوین در روند توسعه پایدار اقتصادی استان البرز بیش از پیش مشخص خواهد شد.

از طرفی این واقعیت را که بیشترین توسعه صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی البرز نیز از سمت غرب و هم سو و هم مسیر با گسترش این خطوط ریلی است را نباید از نظر دور داشت، چرا که جدا از مزیت های متعدد این خطوط ریلی برای سه شهرستان واقع در غرب البرز، شهر جدید هشتگرد به عنوان یکی از بزرگترین پروژه ها و سکونتگاههای مسکن مهر را نیز شامل می شود، شهری که طبق پیش بینی ها و برآوردها قرار است در چند سال آینده جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای دهد.

نا گفته نماند که اجرای طرح ملی خط دوم راه آهن کرج - قزوین در جوار خط پیشین به طول ۱۰۴ کیلومتر از دی ماه سال ۹۳ آغاز شد و با صرف ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد بهره برداری قرار گرفت، ضمن اینکه این طرح از ویژگی ها و مزیت های متعددی برخوردار است که افزایش ظرفیت حمل مسافر به ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و رشد حجم مبادلات کالا به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال از جمله آنهاست.

بهره برداری از این خط همچنین علاوه بر آسانتر، ایمن تر و سریع تر شدن حمل بار و مسافر، موجب کاهش قابل توجه ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در مصرف سوخت سالانه به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان و نیز افزایش سرعت قطار مسافری در این مسیر به میزان ۳۰ درصد خواهد شد.

همچنین قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج - قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و کریدور سوق الجیشی شمال به جنوب را هم باید به مزیت های این طرح ملی اضافه کرد، چون زمینه افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی را در پی داشته که بالطبع نوید دهنده شکوفایی در دیگر سطوح اقتصاد ملی و بطور خاص رشد اقتصادی در البرز خواهد بود.

با همه اینها، اینکه اجرای این طرح ملی ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و تاثیر مثبت و موثری بر زندگی و معیشت ساکنان این مسیر پر اهمیت و پرتردد داشته است، از دیگر ویژگی هایی است که سهم البرز از نتایج و مزیت های این طرح ملی را تقویت کرده است.

به عبارت دیگر، از آنجا که متخصصان و کارشناسان در مورد خطوط ریلی به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد، ایمن، سریع و آسان در زمینه حمل و نقل درون و برون شهری اتفاق نظر دارند و آن را از جمله بخش‏های زیربنایی و شاخص های مهم توسعه اقتصادی می دانند، اهتمام هرچه بیشتر البرز به گسترش خطوط ریلی، در واقع می تواند تضمین و تثبیت توسعه پایدار اقتصادی این استان در پی داشته باشد.

بنابراین، با اتصال مناطق مختلف البرز به شبکه سراسری راه آهن، به راحتی می توان تصور کرد که چه تحولی عظیمی در تسهیل و تسریع در حمل و نقل مواد اولیه به کارخانه ها و شهرک های صنعتی این استان و انتقال کالاهای تولیدی آنها به مقاصد مورد نظر ایجاد خواهد شد، همانگونه که متخصصان در دنیای امروز فرایند توسعه اقتصادی هر کشور و منطقه ای را با میزان گسترش مبادلات کالاهای ریلی آنها مورد سنجش قرار می دهند.

این تصویر و تصور در مورد حمل و نقل مسافر و جابجایی نیروی کار از حومه و مناطق به نسبت دورتر البرز نیز صدق می کند، چرا که با توجه به گسترش روزافزون سکونت در شهر و شهرستانها و مناطق واقع در غرب استان از جمله شهر جدید هشتگرد، وجود قطار و خطوط ریلی به عنوان یک وسیله ایمن، سریع و مطمئن برای انتقال کارگران به محل کار و بازگرداندن آنها به خانه، ضمن رفع مشکل بعد مسافت، نقش بی بدیلی در فعالیت و به چرخش درآوردن چرخ واحدهای تولیدی و صنعتی این استان ایفا خواهد کرد.

یادمان باشد که مسایل زیست محیطی با توجه به آثار مخرب گازهای گلخانه ای و مشکلات ناشی از انتشار انواع آلاینده‏ها و بخصوص تجدید ناپذیر بودن سوخت‏ه ای فسیلی، روند کاهش استفاده از این نوع سوخت و روی آوردن به منابع تجدیدپذیر به یک اولویت انکارناپذیر در دنیای صنعتی امروز تبدیل شده است.

براین اساس است که راه آهن و خطوط ریلی به عنوان یک ساز و کار و سیستم منحصربفرد فاقد ایجاد آلودگی های صوتی، هوا و محیط زیست، همراه با ویژگی های مطلوب رفاهی، دسترسی آسان، سرعت و ایمنی سفر، مورد توجه و استقبال عمومی قرار گرفته تا جایی که متخصصان از حمل و نقل ریلی به عنوان کلید توسعه پایدار یاد می کنند.

فراموش نکنیم که البرز و بخصوص کرج مرکز این استان با جمعیت میلیونی بخاطر قرار گرفتن در مسیر و گذرگاه بیش از ۱۰ استان شمالی و شمال غربی کشور، همواره با ترافیک سنگین و وقت گیر مواجه بوده است که شاید به جرات بتوان توسعه خطوط ریلی در این استان را یکی از موثرترین راهکارها برای دور شدن از این معضل و کاهش پرحجم و همیشگی ترافیک در اتوبان و جاده های این استان عنوان کرد.

به هر حال، در شرایط دشوار فعلی و فشارهای بی رحمانه تحریم های ظالمانه غرب و اوضاع نه چندان مناسب اقتصادی فعلی، از انصاف به دور است که جدا از توجه و اعتنای خاص دولت تدبیر و امید به مشکلات و نیازهای البرز، از همت و پشتکار استاندار البرز و همکاران وی در تخصیص و جذب بودجه های هنگفت برای اجرای پروژه های بزرگ و زیربنایی چون گسترش خطوط ریلی به عنوان یک نیاز اصلی در جهت توسعه پایدار اقتصادی این استان چیزی نگفت.

تردیدی نیست که برغم وجود تمامی موانع و مشکلات، تلاش های بی وقفه دکتر شهبازی استاندار البرز و رایزنی های مداوم وی بخصوص در حوزه های اقتصادی، رفع موانع تولید و عمران و توسعه راهها، جاده ها و تکیه و تاکید بر اجرای پروژه های زیرساختی چون راه آهن و گسترش خطوط ریلی استان، در نهایت به ثمر خواهد نشست و نتایج مثبت آن عاید البرزنشینان یا نصیب همان ساکنان خونگرم با رنگین کمانی از فرهنگ های مختلف در یک همزیستی مسالمت آمیز در ایران کوچک خواهد شد.

در پایان این توضیح نیز ضروری است که طرح های ملی نظیر قطار برقی و دو خطه شدن راه آهن کرج - قزوین، از جمله پروژه زیرساختی محسوب می شوند که آثار و دستاوردهای آنها در کوتاه مدت شاید چندان به چشم نیاید، اما تاثیر مطلوب و تعیین کننده آنها در منطقه و استان، تدریجی، مداوم و همراه با نمودار آماری رو به  صعود مواجه خواهد بود، لذا شک نکنیم که البرز با قرار گرفتن روی خط توسعه ریلی و اقتصادی، دورنمایی از آینده پررونق و شکوفا در استان را رقم خواهد زد.

گشایش خط ۲ راه آهن کرج - قزوین با پیام رییس جمهوری

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در آیین گشایش خط دوم راه آهن کرج - قزوین گفت:  برای احداث این خط به طول ۱۰۴ کیلومتر افزون بر ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

سعید رسولی افزود: با افتتاح این خط  علاوه بر افزایش ایمنی  و سریع تر شدن حمل بار و مسافر، ظرفیت حمل مسافر به ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و حجم مبادلات کالا نیز به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال می رسد.

وی اظهار داشت: خط دوم راه آهن کرج - قزوین قطعه ای در مسیر پر ترافیک و ترانزیتی است  که این خط دارای  هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع بوده است.صرفه جویی در مصرف ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر  سوخت به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در طول سال از مزیت های این خط ریلی جدید است ، همچنین افزایش سرعت قطارهای مسافری در این مسیر به میزان ۳۰ درصد از دیگر مزیت های ۲ خطه شدن راه آهن کرج - قزوین عنوان شد.

باگشایش این خط ریلی مسیر راه آهن  مشهد - تبریز که تاکنون ۱۵۸۰ کیلومتر بوده به ۱۰۷۰ کیلومتر کاهش یافت .اکنون پروژه های دیگری در مسیر ریلی مشهد - تبریز در دست اقدام است که ۱۲۴ کیلومتر این پروژه های ریلی بین زنجان و میانه قرار دارد.

رسولی گفت:  خط دوم راه آهن  کرج - قزوین ضمن ایجاد ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر مثبتی بر زندگی و معاش ساکنان این مسیر در سال جهش تولید دارد ضمن آنکه مسیر رشد اقتصادی و مبادلات بین المللی را هموارتر ساخته است.

قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج - قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و همچنین کریدور  شمال به جنوب، موجب افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی شده و شکوفایی اقتصادی در تمام سطوح را نوید می دهد.

وزیر راه :حداکثر سرعت قطار کرج - قزوین به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافت

 وزیر راه و شهرسازی  در حاشیه گشایش خط دوم خط ریلی کرج - قزوین گفت: با افتتاح خطوط دوم راه‌آهن کرج - قزوین حداکثر سرعت قطارها از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافت.

محمد اسلامی،افزود: خط دوم راه آهن کرج - قزوین یکی از نیازهای مبرم ما برای توسعه بهره وری و ایجاد جذابیت بیشتر برای راه آهن است.

وی اظهار داشت: ایجاد خطوط دوم راه آهن ایمنی، سرعت حرکت و راندمان را افزایش می دهد و واجب می شود راندمان خود را در جابجایی بار و مسافر از این طریق را ارتقا دهیم.

اسلامی تصریح کرد: این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر افتتاح شد که به ثبت صرفه جویی زمانی و راندمان جدید در مسیر غربی کشور به ترکیه کمک می کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اقدام در مسیر رشت به تنهایی ۴۵ دقیقه کاهش سفر را در پی دارد، گفت: قطار پنج ستاره ای که امروز می تواند حرکت کند، مسیر چهار ساعت و ۴۵ دقیقه ای را  به ۴ ساعت کاهش داده است.

اسلامی با بیان اینکه مسیر توسعه راه آهن در پنج استان کشور هدف گذاری شده  است، افزود: چند کار از جمله اتصال به بندر کاسپین انزلی، میانه - بستان آباد به ایستگاه کاروان در تبریز، یزد - اقلید  و  چابهار - به زاهدان باقی مانده تا در دولت تدبیر و امید به پایان برسد.

وی گفت:‌ در مسیر چابهار به زاهدان به صورت سه شیفت فعالیت داریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چند استان دیگر از جمله کردستان، اسلام آباد به سنندج، - ایلام پروژه های ریلی فعال دارند که امروز ریل گذاری آنها آغاز می شود.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه  ۱۷۱ کیلومتری خط دوم ریلی به زنجان و خط دوم ریلی بافت - زرین شهر به طول ۴۳۲  کیلومتر وصل می شود.

اسلامی ادامه داد: خط دوم راه آهن بافت - زرین شهر  ۱۰۵ کیلومتر پیش از این در سفر رییس جمهوری به یزد افتتاح شده بود که باقی مانده طرح با پیشرفت فیزیکی  ۷۷ درصد در این دولت راه اندازی می شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین پروژه ای با سرمایه گذاری و  مشارکت ایمیدور و بخش خصوصی در مسیر بافت - سنگان را در دست داریم؛ زیرا اکنون به دلیل یک خط بودن، ترافیک قطارها را در این مسیر شاهدیم که با افتتاح خط دوم این مشکل رفع می شود.

اسلامی افزود: امید  است در روزهای آینده این پروژه جدید را که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، با حضور رییس جمهوری آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری آزاد راه و راه اصلی در ۲ استان ایلام  و مازندران به طول حدود ۱۹۶ کیلومتر خبر داد و گفت: واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی با دستور رییس جمهوری افتتاح می شود.

اسلامی از کلید خوردن ۲ آزادراه جدید در کشور خبر داد و افزود: این ۲ آزادراه قائم شهر را به میان دورود (بعد از ساری به سمت گرگان) متصل می کند و آزادراه نجف اشرف از پل زال به مورموری و مرز چیلات دهلران به طول ۱۲۵ کیلومتر منتهی می شود.

وی اضافه کرد: این طرح در مرحله رونمایی است و با هماهنگی انجام شده و استقرار سرمایه گذار طرح های اجرایی آغاز خواهد شد.

روحانی: فشار مشکلات مسکن از دوش مردم باید برداشته شود

 رییس جمهوری قوانین‌ و مقرراتی و ‌آیین نامه‌های اجاره یا فروش مسکن را کافی ندانست و گفت: این قوانین باید به گونه ای اصلاح شود تا فشار را از دوش مردم برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح و آغاز عملیات طرح های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی در استان های البرز، ایلام و مازندران گفت: پنجشنبه دیگری فرا رسید و خداوند توفیق داد تا بار دیگر دستاورد همه تلاشگران مسیر تولید در معرض دید ملت بزرگوار ایران عزیز و همچنین جهانیان در سال بسیار سخت کووید ١٩ و تحریم ها قرار داده شود؛ این افتتاح ها  پیام دیگری به همه جهان است که ایران و ملت ایران از حرکت خود برای تعالی و سربلندی باز نمی ایستد.

رییس جمهوری افزود: امروز ما شاهد طرح‌های بسیار مهم در استان‌های البرز، قزوین، مازندران و ایلام بودیم. یک پروژه بسیار مهم که پروژه استانی نیست و ملی هست، افتتاح ۱۰۴ کیلومتر راه‌آهن و خط دوم راه آهن کرج- قزوین بود که این راه آهن باعث می‌شود هم برای کسانی که در این دو استان تردد دارند و هم مردمی که از این مسیر به مقصد رشت و گیلان و یا تبریز و یا از آن طرف از  این استان‌ها به مشهد مقدس انجام می شود،  مسیر راه کوتاه شود.

روحانی ادامه داد: مجموعه این تلاش حدود یک ساعت راه را کوتاه می کند و در مسیر رشت به کرج یا در قزوین این مسیر را مجموعاً ۴۵ دقیقه کوتاه می‌کند و از ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه مسیر به چهار ساعت کاهش می‌یابد.

وی یاد آور شد: با افتتاح این طرح هم سرعت دسترسی مردم سریعتر می‌شود، هم صرفه جویی در سوخت و همچنین مساله ایمنی، که این کار بزرگ امروز شاهد آن بودیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از تاکیدات دولت یازدهم و دوازدهم بخش ریل بوده است. هم به خاطر ایمنی و سلامت و هم صرفه‌جویی در سوخت به حمدلله در این مسیر حرکت های خوبی انجام شده که آقای وزیر راه قول دادند تا پایان سال ما شاهد افتتاح‌های دیگری در مسیر بستان آباد تبریز شاهد باشیم و همچنین راه آهن رشت _ کاسپین و انزلی و راه آهن اقلید به یزد که امیدواریم تا پایان سال آقای وزیر تا پایان دولت اشاره کردند.

روحانی گفت:  قرار ما تا پایان همین امسال است. فکر می‌کنم تا پایان سال هم راه آهن انزلی و هم تبریز را به نتیجه برسانیم برای ما افتتاح هر یک از این دو راه آهن را بسیار حائز اهمیت است و مردم عزیز ما از یک مسیر مطمئن برای مسافرت و یا حمل بار که بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و محیط‌زیست الحمدلله شاهد این افتتاح بودیم.

وی گفت: در مجموع ۳۹۶ کیلومتر راه افتتاح شد و هم بزرگراه و هم راه های اصلی در دو استان مازندران و ایلام و همچنین واحدهای مسکونی امروز افتتاح شد.

مسکن از کالاهای اساسی زندگی مردم است

روحانی، مسکن را جزو کالاهای اساسی زندگی مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید در یک محله‌ای بتوانند زیست کنند و فرزندان خود را بزرگ کنند.  باید مسکن مطمئنی برای آنها ساخته شود.  

رییس‌جمهوری ادامه داد: اینکه چه اقداماتی باید امروز شود یکی از مواردی است که هم دولت و هم ستاد اقتصادی و هم شخص معاون اول که درباره قیمت مسکن و اجاره بها مسئول شده است. امروز مردم ما با مشکل مواجه هستند دولت در این زمینه وظیفه دارد اقدام کند.

رییس جمهوری افزود:  یک سری اقدامات است که در بلند مدت جواب می‌دهد اما ضروری است. زمین‌هایی که ما باید در اختیار مردم قرار دهیم و محدوده شهرها باید به مقدار لازم توسعه پیدا کند.  وزارتخانه‌های دیگر یا حتی نیروهای مسلح باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهد که ساخت مسکن را به طور انبوه یا غیر انبوه انجام می‌دهند یا مردمی که نیازمند خانه هستند. بنابر این موضوع زمین مساله اول ما است.

روحانی گفت: مساله مصالح ساختمانی که به وزارت صمت مربوط می‌شود و مسئولیت بر دوش آنهاست، قیمت‌ها باید متناسب باشد برای اینکه مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

رییس جمهوری  با بیان اینکه اقدامات بانکها برای ساخت و خرید مسکن اهمیت زیادی دارد، گفت: مقرراتی که ما امروز برای اجاره یا فروش مسکن داریم کافی نیست و این مقررات چه در قانون و چه مقررات دولت و آیین نامه‌ها باید اصلاحاتی انجام دهیم برای اینکه فشار را از دوش مردم برداریم.

اولویت نخست ما سلامت مردم است

روحانی یادآور شد: امروز فعالیت اقتصادی به‌رغم فشار این ویروس امکان‌پذیر است و محدودیت‌های شدیدی که در ماه اسفند و فروردین مورد نظر ما بود، امروز  آن محدودیت‌های شدید مورد نظر ما نیست، اما فعالیت اقتصادی اگر با همه اصول بهداشتی توام نباشد، ما نمی‌توانیم این فعالیت‌ها را ادامه بدیم و دچار مشکل می‌شویم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سلامت مردم برای ما همیشه اولویت اول است و بعد از هم معیشت و زندگی مردم و در این راه حمل و نقل خوب بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد و اکنون انجام می‌دهد. الحمدالله ما شاهد تحرک بسیار خوبی در مسیر دریایی و در بنادر مخصوصاً در چابهار و همچنین تحرک در ریل و جاده هستیم.

رییس دولت دوازدهم در ادامه گفت:  هم برای لوازمی که مورد نیاز مردم هست و هم مسکن قدم‌های خوبی شروع شده است. در زمینه لوازم خانگی مقرراتی وضع شد. هم سازمان حمایت هم تعزیرات به میدان آمدند و ان شاء الله با قیمت معین کنترل شود.

روحانی افزود: از طرف دیگر در زمینه مسکن هم در واگذاری زمین، قیمت زمین، ساخت مسکن و در اختیار گذاشتن مسکن مخصوصاً برای خانه اولی ها و بازآفرینی شهری که از ابتدای دولت یازدهم مدنظر ما بود.

روحانی با بیان اینکه بازآفرینی شهری بهترین راه برای مقاوم کردن مسکن و تولید مسکن جدید است، اظهار داشت:  یک محله قدیمی که مردم در زحمت هستند بازآفرینی آن محله باعث می‌شود هم مردم امکانات بهتری در اختیارشان قرار بگیرد، هم امنیت شان بالا می رود، هم ساختمان شان بیشتر می‌شود و سرمایه برای آنها هست و هم می توانیم خانه‌های جدید را تولید کرده و در اختیار مسکن اولی‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در بازآفرینی قدم‌های خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم برداشته شد، افزود:  بهترین راه برای مسکن این است که در داخل شهر محله ها را بازآفرینی کنیم. که با این کار هم شرایط زندگی مردم بهتر می‌شود و خانه‌های جدید در اختیار مردم قرار بگیرد. بنابراین این دو وظیفه اصلی به عنوان وظیفه مهم بر دوش دولت است.

رییس جمهوری یادآور شد:  هم در زمینه حمل و نقل و هم مسکن که باید به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، امروز در هر دو زمینه ماه افتتاح داشتیم و در هر دو زمینه پروژه‌های مهمی کلید خورد و یا آغاز عملیات اجرایی شد.

وی اظهار داشت:  امیدوارم با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد بتواند چارچوبی مقرر کند تا ۳۰ درصد مردمی که مستأجر هستند بتوانند با قیمت عادلانه زندگی خودشان را پیش ببرند امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد در مسیر جهش تولید قدم‌های بلندی را برداریم.

رییس جمهوری بیان داشت: مردم عزیز ما بدانند که بخش بزرگی از درآمد ارزی و هم صادرات و هم تولید ما بر عهده حمل و نقل است. اگر حمل و نقل نباشد، صادرات کالا و واردات کالاهای مورد نیاز امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این مسیر ترانزیت هم از شمال به جنوب و هم از شرق به غرب این مسیر ترانزیت بر عهده این وزارتخانه و بر عهده ریل و جاده و کشتی و کشتیرانی و بر عهده هواپیما است.  

روحانی ادامه داد: اگر این حرکت و این حمل و نقل نباشد، مسلما صادرات غیرنفتی و واردات ما مختل می‌شود. بنابراین اهمیت خاص و ویژه‌ای همیشه داشته و در این مقطع هم اهمیت خاص خودش را دارد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اما در عین حال در این مقطع زمانی که ما قرار گرفته‌ایم مساله مسکن جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته است. البته مساله مسکن همیشه مهم بوده است. ما از آغاز دولت یازدهم تاکنون همه طرح‌های نیمه‌تمام باقیمانده مسکن، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را تکمیل و افتتاح کردیم در اختیار مردم قرار دادیم 

روحانی گفت: در دولت دوازدهم مجموعاً وزیر راه و مسکن و شهرسازی به مردم قول داده، در طول دولت دوازدهم مخصوصاً سال گذشته، امسال و تا پایان دولت در سال آینده، حدود یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد.  

رییس جمهوری تاکید کرد: ما امروز می‌دانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجاره بها دچار مشکل هستند. در مجموع در کشور ما حدود ۳۰ درصد مردم مستاجرند یعنی مالک خانه نیستند، ۷۰ درصد مردم مالک خانه هستند و ۳۰ درصد مالک خانه نیستند.

روحانی افزود: البته در استان‌ها این موضوع فرق می‌کند. در استان تهران مستأجری بیشتر است و در شهر تهران، رقم قابل ملاحظه است اما در مجموع این جزو کالای اساسی برای زندگی مردم است مسکن جزو کالاهای اساسی است.

ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در البرز افزایش یافت

 استاندار البرز با اشاره به افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین توسط رییس جمهوری گفت : افتتاح این طرح موجب افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در این مسیر شده است.

عزیزاله شهبازی روز پنجشنبه در آیین  افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین افزود: تراکم جمعیت، رشد سریع مهاجرت و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور شرایط خاصی در البرز به وجود آورده و

به استانی مهم و موثر در حوزه حمل و نقل و ترددهای بین استانی، شده است.

وی بیان داشت:  برهمین اساس میزان تبادل جمعیت از محورهای مواصلاتی البرز و بار ترافیک ملی در این استان، مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گرفت و بزرگترین پروژه‌های راه سازی استان پس از مدت ها انتظار به سرانجام رسید.
وی افزود: بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال و ادامه آزادراه شهید همت در البرز و افتتاح قطار برقی کرج - هشتگرد از جمله پروژه‌هایی بود که با حضور و عنایت ویژه رییس ‌جمهور محترم و وزرای مربوطه محقق شد.
شهبازی با اشاره به ویژگی های خط دوم راه آهن کرج - قزوین عنوان کرد: این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر در محدوده استان‌های البرز و قزوین با هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع با اعتباری بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان از سال ۹۳ آغاز شده و اکنون توسط  رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس  بهره‌برداری شد.
وی افزایش ظرفیت جا به جایی مسافر به میزان ۲۵۷ میلیون نفر -کیلومتر در سال، افزایش ظرفیت حمل بار به میزان ۱۹۶ میلیون تن-کیلومتر در سال، افزایش سرعت سیر قطار مسافری به میزان ۳۰ درصد، صرفه جویی سالانه ۱۲ میلیون ۷۰۰ هزار لیتر سوخت به میزان ۲۵۳ میلیارد تومان حاصل از کاهش مصرف ،  قرار گرفتن پروژه در کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب، افزایش ایمنی سیر ناشی از عدم توقف و تلاقی قطارها، ایجاد ۱۶۵ نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را از جمله مزایای راه اندازی خط دوم راه آهن کرج - قزوین برشمرد.

البرز در بخش ریلی و جاده ای مسیر توسعه را می پیماید

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز با اشاره به اینکه پروژه آزاد راهی  چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می رود، گفت: استان البرز در ۲ بخش ریلی و جاده ای مسیر توسعه و بالندگی را می پیماید.

تقی رضایی در حاشیه آئین افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین افزود: مجموعه ای از پروژه های حمل و نقل مشتمل بر جاده ای و ریلی  توسط وزارت راه و دولت برای  رفاه هر چه بیشتر مردم البرز ودیگر استان های سهیم در این مسیرها تعریف شد که در این میان آزادراه تهران- شمال، آزادراه همت، ایستگاه متروی هشتگرد  و دو خطه کردن راه آهن کرج- قزوین افتتاح شد و  پروژه غدیر (آزادراه چرمشهر- آبیک) نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به تاثیر گذاری افتتاح خط دوم راه آهن کرج- قزوین برافزایش سرعت جابجایی بار و مسافر گفت: این مهم از مصادیق پروژه های اقتصاد مقاومتی است، رویکرد وزارت راه و شهرسازی رویکرد ریل پایه است و تلاش وزارتخانه در سطح کشور این است تا این پروژه ها بیشتر شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به بروز آلودگی های زیست محیطی در البرز به دلیل تردد بالای خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان گفت: با افتتاح این خط ریلی و همچنین پروژه آزادراهی غدیر(چرمشهر- آبیک ) به یقین حدود ۲۰ درصد از آلودگی های زیست محیطی البرز که ناشی از خودروهای عبوری است کاسته می شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه  پروژه چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می رود، افزود: در افق طرح آزادراه شهید همت بر اساس تکمیل و افتتاح پروژه بزرگراه شمالی کرج  و اتصال آن به این آزادراه همت است که با جدیت اکنون توسط شهرداری کرج در حال انجام است، تلاش ها بر این است که بخشی از آن امسال افتتاح شود.

رضایی با اشاره به اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز برای تکمیل هرچه زورتر پروژه بزرگراه شمالی کرج پای کار آمده است، توضیح داد: حدود ۷۰درصد از اراضی ملی در مسیر پروژه بزرگراه شمالی کرج توسط راه و شهرسازی البرز آزادسازی شده است.

وی بیان داشت: وزیر راه و شهرسازی نیز هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور برای تزریق اعتبار به پروژه بزرگراه شمالی کرج را دنبال کرده است تا با این اقدام به شهرداری کرج در رفع دیگر تملکات موجود در مسیر این پروژه کمک شود.

نکته پایانی 

امروز افتتاح خط دوم قطار کرج - قزوین افزون بر کاهش مصرف سوخت ، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و کاهش مسیر قطارها ، ترانزیتی شدن این مسیر برای جهش و شکوفایی اقتصادی استان البرز و کشور را نوید داد.

این پروژه و طرح های دیگر ریلی بیانگر آن است که دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ها و فشارهای بین المللی به خوبی توانسته مسیر زیرساختی و توسعه کشور را در این شرایط خاص ترسیم و پیش ببرد.

استان البرز با حدود سه میلیون نفر جمعیت در مسیر مسافران ۱۵ استان کشور قرار دارد.

چراغ قرمز کرونا به ورزش استان البرز

کرج-ایرنا- کرونا، ویروسی است که ماه ها بدون دعوت میهمان کشورمان شده، میهمان ناخوانده بودن از یک سو و اینکه ظواهر نشان دهنده این است که  قصد ندارد به زودی زحمت خود را کم کند از سوی دیگر، امروز تبدیل به یک معضل اساسی از جمله در بخش ورزش کشور و استان البرز شده است.

با شیوع این ویروس در کشور و به تبع در استان البرز، پروتکل‌ها و موازین بهداشتی بسیاری برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر آن اعمال شد، پروتکل‌هایی که تنها هدف از اجرای آن حفظ سلامت جامعه و نابودی هر چه سریعتر این ویروس بود.

بخشی از موارد مطرح شده در این پروتکل ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به خصوص دراماکن پرتردد از جمله مراکز خرید، آرایشگاه ها، تالار، رستوران ها و کلینیک های درمانی و زیبایی بوده است.

در این میان یکی از بخش‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این پروتکل‌ها ذکر شده بود بخش ورزش و به دنبال آن باشگاه‌های ورزشی و استخرها بود.

شاید به جرات بتوان گفت بخش ورزش و باشگاه‌های ورزشی در استانی مانند البرز که مهد پرورش قهرمانان و ورزشکاران بسیاری است، در این روزهایی کرونایی بیشترین آسیب را دید، آسیبی که همچنان ادامه دارد و امروزتبدیل به یک معضل جدی شده است.

البرز مهد ورزش کشور

بیش از ۱۶۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب ۴۸ هیات ورزشی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند، نمی توان این واقعیت را انکار شد که سکوی قهرمانی در سطح ملی و جهانی نیست که فتح شود و در آن ورزشکاری از البرز نباشد، وجود این تعداد ورزشکار که سهم زیادی نیز در کسب رتبه‌های قهرمانی و افتخارآفرینی برای این مرز و بوم با وجود زیرساخت‌های ضعیف ورزشی در این استان، نشان از ظرفیت‌های بالای ایران کوچک دارد، ظرفیت‌هایی که شاید خیلی به آنها پرداخته نشده و این نادیده گرفته شدن در روزهای کرونایی رنگ و روی دیگری به خود گرفته است.

حال ناخوش ورزش البرز در روزهای کرونایی

در روزهایی که اقشار مختلف استان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، ورزش البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاید بتوان گفت که یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را با این ویروس دیده است، حال ورزش و ورزشکاران البرزی این روزها خوب نیست و سبب شده تا بخش زیادی از ورزشکاران، باشگاه داران، مربیان و استخرداران ما امروز با مشکلات بسیاری به خصوص مسایل معیشتی مواجه شوند.

در حالی که با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی، باشگاه واستخرداران اجازه یافتند که نسبت به بازگشایی مراکز خود اقدام کنند، اما استقبال چندانی از این مراکز ورزشی صورت نگرفته و سالن‌های خالی و هزینه‌های جاری زیاد بار مضاعفی به این افراد وارد کرده است.

عدم استقبال از باشگاه‌های ورزشی در حالی صورت می گیرد، که شاهد حضور مردم بدون رعایت موازین بهداشتی از جمله ماسک درسطح جامعه، مراکز خرید و خیابان‌ها هستیم که در نهایت سبب شده تا امروز شاهد سیر صعودی ویروس کرونا در استان باشیم، اما زمانی که صحبت از ورزش و حضور در باشگاه‌ها می شود، این مسایل مطرح که باشگاه خطرناک و احتمال شیوع ویروس بیشتر است.

رعایت موازین بهداشتی یک اصل برای جلوگیری از شیوع این ویروس است، اما اینکه تنها رعایت آن را محدود به یک مکان کرده و در مابقی مکان‌ها و مراکز، گویی خبری از این ویروس نیست شاید ریشه از فرهنگ دارد که باید به آن پرداخته شود.

بخش ورزش و به دنبال آن باشگاه داران، مربیان ورزشی و استخرداران ما امروز با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شدند و با صحبت به این اقشار به این باور می رسیم که باید راه چاره اساسی و به نوعی فرهنگ سازی کرد، با توجه به اینکه کرونا شاید تا زمان زیادی میهمان استان و کشورمان باشد، باشیم.

در ادامه این گزارش پای صحبت مربیان، باشگاه داران و مسوولان ورزش استان می نشینیم، دلشان پر از حرف است و حال شان در این روزها را شاید حتی به قول خودشان نتوان توصیف کرد.

موجودی ریالی هیات‌های ورزشی البرز به صفر رسیده است

رییس هیات ژیمناستیک استان البرز با بیان اینکه به دلیل نبود هنرجو و ورزشکار،موجودی ریالی برخی از هیات ها به صفر رسیده گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد باشگاه و هیات ها، حاصل حضور ورزشکاران و دریافت شهریه است، اما نداشتن ورزشکار طی چند ماه گذشته، موجودی مان را به صفر رسانده است.

کمال تشکر افزود: حقوق، مزایا، بیمه و دیگر هزینه های جاری، باید از سوی هیات پرداخت شود اما با وضعیت پیش آمده و اینکه توان پرداخت این هزینه ها را نداریم، مجبور به تعدیل نیرو شدیم، مشکلات امروز هیات و ورزشکاران بسیاربیشتر از همیشه شده که در این میان بیشترین ضرر را مربیانی دیدند که شغل شان حاشیه امنیت نداشته و مستاصل شدند.

کرونایی که تنها ورزش را نشانه رفته است

اسماعیل سایه افکن رییس هیات ووشو البرز نیز ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در بسیاری از اماکن گفت: معلوم نیست منبع این فرهنگ در کجا است که کرونا فقط در باشگاه‌ها و ورزش وجود دارد، به راحتی در مترو و اماکن عمومی بدون زدن ماسک حضور می یابند اما از رفتن به باشگاه‌ها می ترسند، چرا کرونا تنها باشگاه‌ها را نشانه گرفته است؟.

وی اضافه کرد: وقتی به پارک ها، مراکز تفریحی، تجاری، اداری، مترو، اتوبوس ها و برنامه های مناسبتی می رسیم این حس دست می دهد که کرونا وجود ندارد، اما وقتی به باشگاه های ورزشی می رسیم از ترس کرونا مردم، نه خودشان و نه فرزندانشان را حتی با رعایت بالاترین تمام پروتکل های بهداشتی نمی فرستند.

سایه افکن گفت: بخش ورزش استان در این روزهای کرونایی، با مشکلات بسیاری به خصوص از نظر اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، به خصوص آنانی که درآمدشان از ورزش است بیشتر از سایرین دچار بحران شدند.

 مربی ورزشی که با فروش طلا گذران زندگی می کند

جواد آرزومندی مربی البرزی است که در گفت وگو با ایرنا ازشرایط سخت زندگی اش می گوید، عنوان می کند که حدود پنج ماه است که حقوقی ندارم و با قرض گرفتن و فروختن طلاهایم همسرم گذران زندگی می کنم.

وی با بیان اینکه وضعیت ورزشکاران و مربیان دراستان بسیار بد است افزود: باشگاه‌های بسیاری تعطیل و به دنبال تعطیلی این باشگاه ها، ما نیز بیکار شدیم، امروز حتی یک ریال درآمد نداریم، نمی دانیم که تا کی می توان با این وضعیت دوام آورد.

آرزومندی به وام‌های تعلق یافته از سوی دستگاه‌هایی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان اشاره و گفت: برای گرفتن یک وام ۸۰ میلیون ریالی باید ضامن رسمی داشته باشیم که این کار را برای ما سخت کرده و عطای آن را به لقایش می‌بخشیم.

گلایه سرمربی تیم ملی ووشو از وضعیت اقتصادی در روزهای کرونایی 

محبوبه کریمی سرمربی تیم ملی ووشو کشورمان است که عنوان می کند چندین ماه است که حقوقی نداشته ام، این در حالی است که بیمه ای هم ندارم که بتوانم از طریق آن بیمه بیکاری دریافت و گذران زندگی کنم.

وی با بیان اینکه مربیان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند گفت: منبع درآمد ما تنها ورزش است، با تعطیل شدن باشگاه‌ها و عدم تمایل ورزشکاران و خانواده‌هایشان برای حضور در باشگاه‌ها، آسیب زیادی دیدیم با وجود اینکه وقت و هزینه زیادی برای ورزش می گذاریم اما هیچ گونه حمایتی از ما نمی شود.

کریمی ادامه داد: با این وجود در این روزها بیکار ننشسته‌ایم و کلاس هایی به صورت آنلاین برای شاگردانم برگزار کردم، اما آنچنان که باید کارایی نداشته و پاسخی که مد نظرم بوده نتوانستم بگیرم.

 ورزش آنلاین جوابگوی ورزشکاران نیست

ورزشکار البرزی نیز که با شیوع ویروس کرونا، خانه نشین شده و به جای تمرین در باشگاه، این روزها در خانه به تمرین می پردازد نیز معتقد است که ورزش آنلاین مانند باشگاه جوابگو نیست.

احسان مددی افزود: فضای کوچک خانه، قطع و وصل شدن اینترنت و اینکه کار گروهی به طور معمول انگیزه را افزایش می دهد سبب شده تا آنچنان که باید از ورزش آنلاین لذت نبریم.

باشگاه های ورزشی در واقع تعطیل هستند

مدیر یکی از باشگاه های ورزشی در شهرستان کرج نیز در گفت وگو با ایرنا می گوید: با این وضعیت که به دلیل کرونا پیش آمده، در واقع باشگاه ها تعطیل هستند، چرا که ۲ تا سه نفر بیاید تا اینکه کسی نیاید تفاوتی برای باشگاه نمی کند.

خلیل سهرابی افزود: حتی در این روزهایی که باشگاه های ورزشی بازگشایی شدند، با توجه به اینکه استقبالی از سوی ورزشکاران صورت نمی گیرد، باشگاه ها در وضعیت خوبی به سر نمی برند.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی این است که به ورزش بهایی داده نمی شود، تمایل مردم به سمت کافی شاپ‌ها بسیار بیشتر از ورزش است و با این شرایط کاری نمی توان کرد، چرا که مشکل ریشه‌ای است.

استقبالی از باشگاه های ورزشی نمی شود

زهرا دهقان مدیر یکی از باشگاه‌های ورزشی در شهرستان نظرآباد نیز گفت: مجبور به پرداخت هزینه های باشگاه هستیم، این در حالی است که با توجه به اینکه استقبالی از باشگاه ها صورت نمی گیرد، در آمدی نیز نداریم.

وی اضافه کرد: پنج میلیون اجاره باید پرداخت می کنیم تا سالن را نگه داریم این در حالی است که شاید کل درآمدمان در ماه به یک میلیون تومان نیز نمی رسد، در این شرایط نیاز به کمک داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر هزینه های جاری باشگاه، برای حفظ سلامت خود و ورزشکاران نیز به خرید مواد ضدعفونی داریم که این نیز یک هزینه مضاعف است، اقساط مان نیز عقب افتاده، نمی دانیم که چه باید بکنیم.

سلامت جامعه و ورزشکاران اولویت ورزش و جوانان البرز است

مدیر کل ورزش و جوانان البرز نیز با بیان اینکه سلامت جامعه و ورزشکاران اولویت ورزش و جوانان استان است گفت: ورزش و جوانان استان مانند سایر حوزه ها در این رابطه تابع مصوبات ستاد ملی کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی بوده و در راستای قوانین مصوب حرکت می کند.

امیر غفرانی افزود: باشگاه ها می بایست، تمام پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کرده و تمام شرایطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای کارکنان باشگاه ها و ورزشکاران الزامی است گفت: استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دستان، بهترین، راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است و در شرایط کنونی استفاده از ماسک باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

غفرانی با بیان اینکه با توجه به هشدارهای داده شده ممکن است که وضعیت کرونا در استان البرز مانند برخی ازاستان ها طی روزهای آتی به مرز شرایط بحرانی برسد خاطر نشان کرد: با باشگاه هایی که اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند به عنوان متخلف برخورد جدی و قانونی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر باشگاه ها رعایت مسایل بهداشتی وفاصله گذاری اجتماعی را انجام بدهند، مشکلی پیش نمی آید.

سخن پایانی

هرآنچه که گفته شد گوشه ای از مشکلات بخش ورزش البرز در روزهای کرونایی بود، مشکلاتی که به شدت این بخش را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی ورزش این استان در یک رکود بی سابقه به سر می برد.

این در حالی است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی می توان علاوه بر احیای دوباره ورزش در استان، به اقتصاد این بخش نیز کمک کرد.